Övre Frykens Konstrunda

Snart är det påsk!

Norra Värmlands Konstförening kommer visa fem inbjudna konstnärer på Prostgårdslagårn i samband med Övre Frykens Konstrunda.
15-17 april, kl. 12 - 18 och 18 april kl. 12-16.
Varmt välkomna!

Här följer en kort presentation av dom:

Hilma Nordén
Stjärnskottet från Arvika, bor nu i Stockholm. Utbildning på HDK och Konstfack. Om ni missade att se hennes utställning i somras på Sahlströmsgården eller på Konstfrämjandet i Karlstad i vintras, så har ni chansen nu att se ett urval av hennes sagolika konst.

”Jag arbetar med ett utforskande av kulturens skapande av naturen, folktro, om föreställningar om magi, om skogens plats i vårt moderna samhälle. Det finns mer än bara planterade träd i skogen, och jag vill genom mitt konstnärskap utforska nutida och historiska trosuppfattningar i sagan om den. Jag är uppvuxen i produktionsskog och när jag återvänder till platser som varit viktiga i min barndom är de ofta borta. En skog som jag lärt känns som en levande individ, inte bara en plats, ändå kan ett snabbt beslut tas att den ska avverkas Det är som att en närstående gått bort utan varken begravning eller minnesstund. När jag målar är det med matt vinylfärg, och ibland får färgen rinna som den vill under en textur av päls och i skulpturalt arbete väljer jag ofta textila material. Jag vill måla hyllningar, skapa verk till minne av de förlorade ekosystemen som tyst avverkas i skift varje dag och natt, detta konstanta sågande som alltid mullrar. Mitt arbete blir på så sätt också självporträtt av mig, eftersom det är min relation till min värld, och där finns även ibland avbildningar av människoliknande figurer, som är jag tror jag, som återkommer i min konst. Jag tycker om det fysiska, taktila och det levande.”




Albin Liljestrand
Supertalangen från Ransby;
det var Björn Östlund som ”upptäckte” honom på UKM för ungefär 10 år sen, ”och resten är historia” som man säger. Albin skapar bilder och berättelser framför allt i akvarell, gouache och bläck, med mycket mera.

”En bit papper och en penna är allt som behövs för att skapa något unikt. Och som det bara finns ett exemplar av i hela världen. Ett konstverk helt enkelt.
Jag har så länge jag kan minnas ritat på tidningar, bordsdukar, toarullar, kläder, dörrar och väggar. Vare sig jag ritar en gubbe i nederdelen av en inhandlingslista eller gör en oljemålning på 3 x 4 meter så är det samma process det handlar om.
Jag hade min första egna utställning för 10 år sedan som 15-åring. Och därefter har det rullat på i en berg och dalbana. Antagligen är jag lagom galen för att ens försöka leva på mitt konstnärskap vid min ålder. Men så är det – och så får det bli.
Tankar i hjärnan skall ut genom kroppens kanaler och fysiskt fastna på ett underlag. Då kan andra se det jag ser, höra det jag hör. Detta är min ”gravitationspunkt”. Runt denna punkt snurrar hela min värld.”




Lisa Wigren
Från Torsby, bor sedan flera år i Göteborg. Hon har studerat konst och grafisk form vid Mälardalens universitet och Yrgo. Är idag yrkesverksam som grafisk formgivare, illustratör och konstnär.

”Alla vill ha ordning. Mitt måleri är ett utforskande i att skapa största möjliga ordning genom balans mellan de fasta formerna och de mer diffusa färgområdena. Jag försöker måla utan kontroll av medvetandet, att inte filtrera eller censurera, utan bara låta allt som kommer upp hamna på duken. Jag arbetar ofta från en grundidé av ett motiv men låter det sen inte styra resultatet.”





Malin Lidén Tällberg
Född och uppvuxen i ett konstnärshem i Västergötland. Hon har alltid skapat och haft konstnärliga yrken, men började måla på duk först 2015 och skulptera 2016.

”Det som berör mig på djupet och som är mitt kall i det här livet är att verka och vara från kärnan av mitt inre. Där råder frihet från identitet. I det rummet behöver jag inte kalla mig för konstnär eller äga någon annan titel. Där existerar bara den inre rymd och frihet som driver mig och mitt skapande framåt. Där blir mitt skapande en del av min intuition. Jag hoppas att jag kan ge er en glimt av det oändliga inre rummet i mina målningar och skulpturer och att det väcker din längtan och nyfikenhet att själv söka dig inåt.”






Petter Brorson Edh
Från Torsby, bor numera i Karlstad, autodidakt ekvilibrist med sinne för perfektion och detaljer i vilket material han än tar sig an, till exempel akvarell och färgpennor.

”Intresset för djur och natur har följt mig sedan jag var liten och vi tillbringade somrarna i vår lilla stuga i skogen, utan varken el eller rinnande vatten. Skogen och vattnet var nära och jag har trivts i den miljön sedan dess. Lika tidigt föddes intresset för att rita och måla. Gradvis blev målandet ett sätt att avbilda det som jag tycker är vackert, ofta just naturmotiv.
På senare år har jag fascinerats av ljus och färg och att försöka att förstå och återge hur olika ljusförhållanden påverkar hur jag uppfattar det jag ser.”












Kommentarer